download (2)

پایگاه اطلاع رسانی انبوه سازان مسکن و ساختمان

ز فکر تفرقه باز ای تا شوی مجموع

به حکم چه شد انجمن سروش آمد..

download (2)

پایگاه اطلاع رسانی انبوه سازان مسکن و ساختمان

پایگاه اطلاع رسانی انبوه سازان مسکن و ساختمان

ز فکر تفرقه باز ای تا شوی مجموع

به حکم چه شد انجمن سروش آمد..

ساعت03:27
31 اردیبهشت 1403
Edit Content

سرپوش دولت بر فوران قیمت مسکن / چرا آمار تحولات مسکن منتشر نمی‌شود؟

اکنون پنج ماه است که بانک مرکزی آماری از تحولات بازار مسکن منتشر نکرده و این در حالی است که داده‌های میدانی حاکی از رشد بی‌سابقه قیمت مسکن طی همین بازه زمانی کوتاه‌مدت است. به نظر می‌رسد دولت تلاش کرده است با سانسور آمارها، قیمت را کنترل کند با این حال نه تنها در تحقق این هدف موفق تبوده بلکه اکنون متهم به پنهان‌کاری است.

به گزارش تجارت‌نیوز، رشد قیمت مسکن در پی صعود پرشتاب قیمت دلار از پاییز سال گذشته آغاز شد. روندی که هر بار خود را هر چند قیمت دقیق در گزارش‌های ماهانه بانک مرکزی نشان می‌داد. با پایان فصل پاییز اما بانک مرکزی انتشار آمار مسکن را متوقف کرد. بازار مسکن این اقدام را به معنای سرپوش دولت بر تحولات افزایشی قیمت مسکن تعبیر کرد و از همین رو هیجان رشد قیمت‌ها بالاتر رفت.

این روند همزمان با صعود تورم در تمامی بخش‌های اقتصادی و روند افزایشی قیمت دلار که همبستگی بالایی با قیمت مسکن دارد، تقویت شد. تا آنجا که کارشناسان بازار مسکن پیش‌بینی کرده بودند تا خردادماه امسال، متوسط قیمت مسکن شهر تهران از ۶۰ میلیون تومان هم فراتر خواهد رفت. اکنون بررسی‌های میدانی حاکی از آن است که قیمت هر متر واحد مسکونی با همین عدد و رقم هم فاصله زیادی پیدا کرده و تصمیمی برای کاهش ندارد.

واقعیتی به نام «چسبندگی قیمت»

اگرچه مدتی است قیمت دلار در مسیر نزولی است، بازار مسکن نیز از معاملات خالی شده و هر دو نوع تقاضای سرمایه‌گذاری و مصرفی نیز کاهش جدی یافته است، اما قیمت مسکن به دلیل پدیده‌ای به نام «چسبندگی» همچنان بالا مانده است.

حتی اگر دولت تلاش کند با مانورهای رسانه‌ای و خبردرمانی القا کند که قیمت مسکن طی دو هفته اخیر و همزمان با افت قیمت دلار کاهشی است، واقعیت بازار و فایل‌هایی که بنگاه‌های مشاوره ملکی به مشتریان ارائه می‌دهند، خلاف این موضوع را ثابت می‌کند.

تویتر
واتساپ
تلگرام
چاپ

لینک کوتاه خبر

https://www.anbouhsaazan.com/?p=2546

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تبلیغات

آخرین خبرها