download (2)

پایگاه اطلاع رسانی انبوه سازان مسکن و ساختمان

ز فکر تفرقه باز ای تا شوی مجموع

به حکم چه شد انجمن سروش آمد..

download (2)

پایگاه اطلاع رسانی انبوه سازان مسکن و ساختمان

پایگاه اطلاع رسانی انبوه سازان مسکن و ساختمان

ز فکر تفرقه باز ای تا شوی مجموع

به حکم چه شد انجمن سروش آمد..

ساعت03:34
31 اردیبهشت 1403
Edit Content

حمایت وزارت اقتصاد از بورس کالا / بذرپاش تنها ماند!

طی روزهای اخیر مهرداد بذرپاش هجمه‌ای را علیه بورس کالا به راه انداخته است تا فولاد و سیمان را از این بازار رقابتی خارح کند. اسم رمز این هجوم هم کاهش قیمت مسکن است. در پاسخ به توجیهات و حملات وزارت راه و شهرسازی به شفافیت و بازار رقابتی بورس کالا، کارشناسان تاکید می‌کنند ایده خروج فولاد و سیمان از بورس کالا بر نظریه درستی بنا نشده است.

بذرپاش می‌گوید بورس کالا موجب افزایش قیمت فولاد و سیمان شده و همین رشد قیمت هم بر قیمت تمام‌شده مسکن اثر گذاشته و آن را گران کرده است! این در حالی است که بررسی معاملات بورس کالا نشان می‌دهد قیمت برخی نهاده‌های اساسی ساخت مسکن که در رده فولادی‌ها قرار می‌گیرند مانند میلگرد نوسان قیمتی خاصی را طی ماه‌های گذشته تجربه نکرده‌اند.

در این بین اما محاسبات و تاکیدات کارشناسان نیز حاکی از آن است که این قیمت زمین است که نقش بسیار بااهمیتی در قیمت تمام‌شده مسکن دارد، به نحوی که بیش از 70 تا 90 درصد از هزینه ساخت را به خود اختصاص می‌دهد.

در این میان کارشناسان و تحلیلگران صنایع نیز نسبت به خروج فولاد و سیمان از بورس کالا هشدار می‌دهند و خطر ایجاد بازار سیاه برای این دو کالا و جهش‌های قیمتی غیرقابل پیش‌بینی و بدون حساب و کتاب را گوشزد می‌کنند. وضعیتی که در نهایت به ضرر کل اقتصاد کشور تمام خواهد شد.

دودستگی در دولت رئیسی

حالا مشخص شده است که ایده خروج فولاد و سیمان از بورس کالا در دولت رئیسی تنها یک طرفدار دارد و آن هم وزارت راه و شهرسازی به سکانداری مهرداد بذرپاش است! پیشتر هم یک منبع آگاه در دولت به همشهری گفته بود که ایده خروج سیمان از بورس کالا ایده بذرپاش است و او تنها یک رای در دولت دارد!

اکنون هم روشن شده وزارتخانه‌های اقتصاد و صمت نیز در برابر بذرپاش ایستاده‌اند. در همین باره احسان خاندوزی در حمع خبرنگاران گفت: بورس کالا به‌عنوان بستر شفاف نظام توزیع کالاهای اساسی یا پایه به شمار می‌رود و جزو دستاوردهایی است که ما در پایان دهه 80 و دهه 90 به دست آوردیم. وی افزود: در آن زمان ما توانستیم از مسیر رانت و فسادی که پیشتر وجود داشت به نظام بورس کالا منتقل شویم.

وزیر اقتصاد اظهار کرد: دولت فعلا هیچ تصمیمی در این باره ندارد و ما به‌عنوان وزارت اقتصاد و دارایی مدافع بورس  کالا هستیم. مطلع هستم وزارت صمت و بسیاری از دستگاه‌های اقتصادی هم مدافع این هستند که اگر رویه موجود نیازمند اصلاح است اصلاحات آن شدر چارچوب بورس کالا صورت بگیرد.

تویتر
واتساپ
تلگرام
چاپ

لینک کوتاه خبر

https://www.anbouhsaazan.com/?p=3341

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تبلیغات

آخرین خبرها