download (2)

پایگاه اطلاع رسانی انبوه سازان مسکن و ساختمان

ز فکر تفرقه باز ای تا شوی مجموع

به حکم چه شد انجمن سروش آمد..

download (2)

پایگاه اطلاع رسانی انبوه سازان مسکن و ساختمان

پایگاه اطلاع رسانی انبوه سازان مسکن و ساختمان

ز فکر تفرقه باز ای تا شوی مجموع

به حکم چه شد انجمن سروش آمد..

ساعت04:13
31 اردیبهشت 1403
Edit Content

رکود؛ بازیگر اصلی بازار مسکن! / وعده‌های توخالی مسئولان، بازار را گیج کرده است

بازار مسکن در سال 1401 مسیر پرتلاطمی را پیمود. قیمت مسکن هر ماه روندی صعودی را نسبت به ماه قبل پشت سر می‌گذاشت و با هجوم سرمایه‌گذاران برای خرید خانه نیز معاملات تا حد بالایی جریان داشت.

با ورود به سال 1402 ورق بازار مسکن برگشت. برخی سیاست‌های دولت باعث عقب‌نشینی سرمایه‌گذاران از بازار شد و از آنجا که مدت‌هاست قدرت خرید کاهش پیدا کرده است، تعداد معاملات تا حد زیادی افت کرد و بازار وارد یکی از بزرگترین رکودهای خود شد.

برخی مشاوران املاک می‌گویند ماه‌هاست حتی یک معامله هم انجام نداده‌اند، معاملات از ابتدای سال قفل شده است و تا کنون هر روز در شرایط سخت‌تری قرار گرفته است. اما با این شرایط، بازار به چه سمتی پیش می‌رود و در این بین نقش دولت برای بهبود وضعیت چیست؟

وعده‌های بی‌اساس دولت، معضل بازار مسکن

منصور غیبی، کارشناس مسکن در این مورد به تجارت‌نیوز گفت: «آنچه در حوزه مسکن در حال شکل‌گیری‌ست بحث رکود در حوزه معاملات ملک است. روند 6 ماهه اول سال 1402 حاکی از آن است که  این فرآیند از آغاز سال شروع شده است و تداوم دارد.»

او ادامه داد: «نکته مهم اینجاست که وعده و وعیدهای محکم دولت برای پاسخ به نیازهای مسکن در جامعه باعث شده است این وعده‌ها به مسئولان بخش‌های مختلف سرایت کند و هر کدام ایده‌ و طرحی بدهند.»

غیبی همچنین بیان کرد: «در نهایت تنوع خواسته‌های مختلف در این بازار و وعده‌های متفاوتی که هر کدام از مسئولان می‌دهند موجب گیجی بازار مسکن شده و بر رکود دامن زده است. به عبارتی این شرایط بلاتکلیفی را چه در حوزه خریدار و چه حوزه سرمایه‌گذار تشدید کرده است. »

این کارشناس بازار مسکن در مورد نقش دولت و چشم‌انداز بازار مسکن توضیح داد: «دولت باید هر چه زودتر در یک برنامه منسجم بستری را فراهم کند تا بازار از این فضای پیش‌آمده دور شود. اگر تعللی شکل بگیرد و این اتفاق نیفتد، دولت سیزدهم هم مثل دولت قبل مجبور به ارائه سیاست‌ها و بسته‌های خروج از رکود در حوزه مسکن خواهد شد و خروج از این بن‌بست هزینه‌های مضاعفی را گریبانگیر دولت و در نهایت حوزه مسکن می‌کند.»

کارشناسان معتقدند دولت برای بهبود وضعیت مسکن باید قدمی بردارد و به دنبال راه‌حلی تخصصی باشد؛ سیاست‌های پیشین که از ابتدای سال 1402 به اجرا درآمد به نظر می‌رسید بدون در نظر گرفتن نیاز اصلی بازار طرح‌ریزی شده و نتیجه موثری هم از خود به جا نگذاشت.

تویتر
واتساپ
تلگرام
چاپ

لینک کوتاه خبر

https://www.anbouhsaazan.com/?p=3353

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تبلیغات

آخرین خبرها