download (2)

پایگاه اطلاع رسانی انبوه سازان مسکن و ساختمان

ز فکر تفرقه باز ای تا شوی مجموع

به حکم چه شد انجمن سروش آمد..

download (2)

پایگاه اطلاع رسانی انبوه سازان مسکن و ساختمان

پایگاه اطلاع رسانی انبوه سازان مسکن و ساختمان

ز فکر تفرقه باز ای تا شوی مجموع

به حکم چه شد انجمن سروش آمد..

ساعت02:34
31 اردیبهشت 1403
Edit Content

علت حاکم شدن رکود بر بازار قفل شدن نقدینگی است.

حسن محتشم عضو هیات‏‏‌مدیره انجمن انبوه‏‏‌سازان استان تهران در گفت‌و‌گو با «جهان‌صنعت» عنوان کرد: علت حاکم شدن رکود بر بازار قفل شدن نقدینگی است. دولت سیاست انقباضی درخصوص نقدینگی در پیش گرفته است. او در ادامه افزود: خرید در بازار مسکن به دو شکل انجام می‌شود؛ یکی خرید مصرفی است. در حال حاضر آنقدر قیمت‌ها در این بازار بالا رفته که با متقاضیان واقعی با این کاهش قیمت‌ها هم امکان خرید مسکن را پیدا نمی‌کنند. وامی که بانک‌ها نیز برای تهیه مسکن اعطا می‌کنند، برای خرید توجیه‌پذیر نیستند. این موضوع به این خاطر است که متقاضیان می‌بایست اوراق سپرده را خریداری کنند. آنها برای این کار باید مبلغی را به صورت نقدی در ابتدای کار پرداخت و سپس وام را دریافت کنند. مبلغی که به عنوان وام به مردم پرداخت می‌شود در قبال قیمت‌هایی که بر بازار حاکم است، پاسخگو و کمک‌کننده نیست. عضو هیات‏‏‌مدیره انجمن انبوه‏‏‌سازان استان تهران همچنین گفت: خریدهای سرمایه‌ای شکل دوم خریدها در بازار مسکن هستند. بیشتر خرید و فروش‌ها در بازار سرمایه‌ای هستند؛ معاملاتی که به داغ شدن بازار دامن می‌زنند. باید توجه داشت از آنجایی که در حال حاضر گردش نقدینگی پایین است، وارد بخش مسکن و سایر بخش‌ها نشده است. اینکه این فنر چه موقع آزاد و رها شود که منجر به افزایش قیمت‌ها شود، بستگی به سیاستگذاری بانک مرکزی و شورای پول و اعتبار و در مجموع تیم اقتصادی دولت دارد.
بازارهای غیرجذاب برای جذب نقدینگی‌ها
محتشم در ادامه بیان کرد: تا زمانی که دولت نتواند نقدینگی را به سوی تولید هدایت کند، قاعدتا تنها چهار یا پنج بازار برای جذب آنها وجود ندارد. یکی از این بازارها بورس است؛ بازاری که چندین ماه است وضعیت مناسبی ندارد. می‌توان گفت در حال حاضر اشخاص حقیقی دیگر تقریبا تمایلی به فعالیت در بازار بورس ندارند و عموما در حال خروج از این بازار هستند. او در ادامه به بازار خودرو اشاره کرد و گفت: آنقدر حباب در بازار خودرو ایجاد شده که برای مردم از حالت معمولی خارج و به آرزو تبدیل شده است. متقاضیان امکان خرید خودرو را ندارند، چراکه قیمت‌ها در این بازار بیش از اندازه افزایش یافته است. عضو هیات‏‏‌مدیره انجمن انبوه‏‏‌سازان استان تهران درخصوص بازارهای طلا و ارز گفت: بازارهای طلا و ارز و مخصوصا ارز بیشتر در اختیار دولت است. دولت به خاطر شرایط تورمی فعلا بازار ارز را کنترل کرده و در کانال ۵۰ هزار تومان نگه داشته است. این بازار نیز از جذابیت زیادی برای سرمایه‌گذاران برخوردار نیست. بازار طلا نیز تحت تاثیر بازار ارز است.
کاهش‌های ناچیز در مقابل قیمت‌های نجومی
محتشم در ادامه بیان کرد: در چنین شرایطی تنها بازار مسکن باقی می‌ماند؛ تنها بازاری که هم از امنیت کافی برخوردار است و هم خودش را با شرایط بازار ارز تطبیق می‌دهد و می‌تواند از کاهش ارزش پول افراد جلوگیری کند. بخش مسکن نیز تحت تاثیر موضوع کُندی گردش نقدینگی قرار دارد. تا زمانی که این سیاست ادامه داشته باشد، شاید با کاهش بیشتر قیمت نیز روبه‌رو باشیم. او در پایان تاکید کرد: باید توجه داشت که کاهش‌هایی به میزان ۲، ۳ یا ۵ درصد با توجه به قیمت‌های نجومی‌ای که روی مسکن پیاده و تثبیت شده است، نمی‌توانند خیلی کمک‌کننده متقاضیان مسکن باشند.

تویتر
واتساپ
تلگرام
چاپ

لینک کوتاه خبر

https://www.anbouhsaazan.com/?p=3358

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تبلیغات

آخرین خبرها