download (2)

پایگاه اطلاع رسانی انبوه سازان مسکن و ساختمان

ز فکر تفرقه باز ای تا شوی مجموع

به حکم چه شد انجمن سروش آمد..

download (2)

پایگاه اطلاع رسانی انبوه سازان مسکن و ساختمان

پایگاه اطلاع رسانی انبوه سازان مسکن و ساختمان

ز فکر تفرقه باز ای تا شوی مجموع

به حکم چه شد انجمن سروش آمد..

ساعت13:22
8 اردیبهشت 1403
Edit Content

اضافه‌ دریافت‌ ‌املاکی‌ها تخلف است/شناسایی ۲۸۰۰ املاکی فاقد پروانه‌

«یکی از مشکلات اجاره‌نشینی آن است که باید هر سال سراغ املاکی‌ها برویم، برخی از آنها رعایت مشتری‌مداری ندارند و به خوبی برخورد نمی‌کنند حتی مستاجر را ناامید هم می‌کنند»؛ این را محمدحسین، یکی از کارگران خودروسازی‌های داخلی که در منطقه 12 مستاجر است، می‌گوید.

او معتقد است املاکی‌ها که تعدادشان در همه مناطق تهران بسیار زیاد شده است، فقط دنبال منفعت یک‌طرفه هستند و بعد از عقد قرارداد دیگر هیچ مسوولیتی را قبول نمی‌کنند ضمن آنکه خیلی‌ها هم نرخ‌نامه مصوبی‌ برای عقد قرارداد اجاره یا خرید و فروش، رعایت نمی‌کنند.

اما وحید قربان‌نژاد یکی از تعمیرکاران موتورسیکلت در منطقه 30 متری جی، می‌گوید: «خدا خیرش دهد، یکی از املاکی‌های منطقه ما که از ابتدای خُردکردن اراضی این منطقه اینجا بوده است، آنقدر برای من دنبال خانه متناسب با پولم گشت تا صاحب‌خانه‌ام کرد وگرنه من ‌با آن پول محدود در سال 91 امیدی برای پیگیری نداشتم».

در کل اگر بخواهیم یک رصد سطحی داشته باشیم، گلایه مردم از مشاوران املاک، از رضایتشان بیشتر است؛ در این‌باره‌ ضرورت دارد در موضوع نظارت بر عملکرد مشاوران املاک و قبل از آن، صدور مجوز املاکی، تجدیدنظر اساسی شود.

کشور اشباع از املاکی است، درگاه ملی مجوزها دنبال تسهیل صدور مجوز املاکی‌

در این‌باره داود بیگی‌نژاد، نایب رئیس اتحادیه مشاوران املاک می گوید: همه مشاران املاک دارای مجوز، نرخ‌نامه ‌مصوب اتحادیه دارند مثلا در خرید و فروش، جمعا مبلغ نیم درصد رقم معامله، دریافت می‌شود که 25 صدم سهم خریدار و 25 صدم سهم فروشنده است.

وی‌ درباره ‌اضافه‌دریافت‌های ‌مشاوران املاک خارج از تعرفه مصوب، گفت: خریدار و فروشنده و یا موجر و مستاجر بابت هر پرداخت، باید از املاکی رسید دریافت کنند و در صورت شکایت و گلایه می‌توانند به اتحادیه املاک مراجعه کنند.

نایب رئیس اتحادیه مشاوران املاک با بیان اینکه فقط در ۲۰ منطقه تهران، ۱۱۷۰۰ باب املاکی مجوزدار داریم، اظهار داشت: در حال حاضر ما در کشور ۱۷۰ هزار عضو مشاور املاک دارای مجوز داریم.

وی افزود: از سال ۵۴ قانون شد که به ازای هر ۱۵ هزار نفر، مجوز راه‌اندازی یک دفترخانه صادر شود و این قانون کماکان پابرجا است، اما در موضوع مشاوران املاک، ما با تراکم زیاد املاکی‌ها مواجه هستیم، و این موضوع کار مشاوران املاک مجوزدار را سخت و نظارت را مشکل کرده است.

‌نایب رئیس اتحادیه مشاوران املاک افزود: حال در این ازدحام املاکی‌ها، ‌وزارت اقتصاد به اتحادیه نامه زده است که هر کسی متقاضی جواز املاکی بود، برای وی مجوز صادر شود در حالی که ما معتقدیم قانون تسهیل صدور مجوزهای کسب و کار باید برای واحدهای تولیدی باشد، در جایی مثل املاکی‌ها که کشور اشباع است، چرا باید باز مجوز جدید صادر کنیم که نظارت‌ها سخت‌تر و سخت‌تر شود‌.

۲۸۰۰ مشاور املاک فاقد پروانه‌ شناسایی و به پلیس اماکن معرفی شدند

بیگی‌نژاد اضافه کرد: امسال با همکاری وزارت راه و شهرسازی و بازرسان اتحادیه املاک، ۲۸۰۰ مشاور املاک فاقد پروانه، شناسایی و به پلیس اماکن معرفی شدند.

 دپارتمان املاک نداریم

وی با تاکید بر اینکه در خصوص تعداد‌ مشاوران املاک نیازسنجی انجام نشده است، کرد: ما دپارتمان املاک نداریم، مشاوران املاک باید برِ خیابان باشند، ما مشاور املاک در طبقات بالا و با درهای بسته نداریم، ‌هر کس که از اتحادیه مشاوران املاک مجوز دارد، طبق نرخنامه اتحادیه عمل می‌کند، اما ‌عده‌ای تحت عنوان دپارتمان قصد سودجویی از مردم را دارند و اعتبار املاکی‌های دارای مجوز را هم خدشه‌دار می‌کنند، این مشکل هم باز به همان موضوع اشباع بودن کشور از املاکی‌ها برمی‌گردد که نظارت را با خطا مواجه می‌کند.

به گفته نایب رئیس اتحادیه مشاوران املاک ما امروز در ایران به ازای هر ۴۴۰ نفر یک مشاور املاک داریم و این مناسب نیست این روزها مشاوران املاک به دلیل اشباع بودن کشور، ‌حتی به سفره یکدیگر هم دست دراز می‌کنند.

بازار مسکن در آرامش است‌

‌وی با بیان اینکه بازار مسکن در کشور ما معمولا از سایر بازارهای اقتصادی تاثیر می‌پذیرد، گفت: چنانچه بازارهایی نظیر ارز و طلا در آرامش باشند، بخش مسکن نیز از همین روند تبعیت کرده و شاهد نوسان قیمتی نخواهیم بود.

بیگی‌نژاد درباره وضعیت و آینده بازار مسکن، بر ضرورت تنظیم‌گری در بازار مسکن تأکید کرد و گفت: در سال ۱۴۰۲ بازار مسکن آرامش نسبی داشت اما اواخر سال خرید و فروش رونق گرفته است، در مهر امسال ۳۴۰۰ قرارداد خرید و فروش مسکن، در آبان ۴ هزار قرارداد خرید و فروش و در دی ماه ۴۴۶۰ قرار‌داد ‌در تهران امضا شد.

تویتر
واتساپ
تلگرام
چاپ

لینک کوتاه خبر

https://www.anbouhsaazan.com/?p=4387

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تبلیغات

آخرین خبرها