download (2)

پایگاه اطلاع رسانی انبوه سازان مسکن و ساختمان

ز فکر تفرقه باز ای تا شوی مجموع

به حکم چه شد انجمن سروش آمد..

download (2)

پایگاه اطلاع رسانی انبوه سازان مسکن و ساختمان

پایگاه اطلاع رسانی انبوه سازان مسکن و ساختمان

ز فکر تفرقه باز ای تا شوی مجموع

به حکم چه شد انجمن سروش آمد..

ساعت21:58
30 اردیبهشت 1403
Edit Content

۱۵ درصد از خانه های نهضت ملی مسکن سهم بافت فرسوده است

محمد آیینی، معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل شرکت بازآفرینی شهری ایران، در حاشیه این گردهمایی به تجارت‌نیوز گفت: «150 هزار واحدی که برای بافت فرسوده برنامه‌ریزی شده جزو همان یک میلیون واحد نهضت ملی مسکن است. یعنی 15 درصد تولید مسکن در بافت فرسوده، جزو آمار نهضت ملی مسکن محسوب می‌شود.»

او افزود: «قرار است بر اساس تاکید رئیس‌جمهوری هنگام سفر به مناطق 18 و 19 تهران، بسته تشویقی کامل‌تری به بافت فرسوده اختصاص پیدا کند. ما پیشنهاد داد‌ه‌ایم برای مالکانی که خود نوسازی می‌کنند حداقل یک واحد از ساختمان، مانند مسکن روستایی مشمول وام ارزان‌قیمت‌تر شود.»

وام ارزان‌قیمت به متقاضیان مسکن ملی تعلق می‌گیرد

معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل شرکت بازآفرینی شهری ایران ادامه داد: «همچنین در این پیشنهاد ذکر شده است، آن دسته از متقاضیان مسکن ملی که در صف قرار دارند و فرم ج آنها سبز است، به شرط قرمز شدن فرم ج اگر در بافت فرسوده واحد اضافی خریداری کنند، یک وام‌ ارزان‌قیمت اختصاصی داشته باشند.»

آیینی گفت: «با سیاست‌هایی که دولت سیزدهم در حوزه بازسازی بافت فرسوده اتخاذ کرده، از همان ابتدا نگاه ما، نگاه مردمی‌سازی بوده است؛ به این معنا که مردم خود صاحب همه‌چیز هستند. مردم مالک خانه و زمین هستند، ساخت را سازندگان مردمی انجام می‌دهند و حتی نظارت هم از سوی نظام مهندسی است که خود عضوی از مردم هستند و در این حیطه دولت نقش زیادی ندارد.»

روند ساخت‌وساز در بافت فرسوده کند است

معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل شرکت بازآفرینی شهری ایران اظهار کرد: «روند ساخت‌وساز در بافت فرسوده کند است. آسیب‌شناسی دقیقی در این زمینه انجام و دلایل آن مشخص شده است.»

آیینی دراین‌باره توضیح داد: «در درجه اول، باید توجه کرد ساکنان این مناطق افراد کم‌توانی هستند و اگر توان مالی بالایی داشتند، خود اقدام به نوسازی می‌کردند. از سوی دیگر سازندگان نیز تمایلی به ساخت‌وساز در این مناطق ندارند، زیرا بازده اقتصادی آن در مقایسه با مناطق رقیب که معمولاً با عنوان شمال شهر یا مناطق برخودار از آن یاد می‌شود، کمتر است.»

برای نوسازی بافت فرسوده با سرمایه‌گذاران قرارداد منعقد می‌شود

معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل شرکت بازآفرینی شهری ایران عنوان کرد: «چالش اول را می‌توان حل کرد. به ساکنان این مناطق گفته می‌شود سرمایه‌گذار یا سازنده می‌آوریم تا با آنها شریک شود. به سازنده هم مشوق‌هایی داده می‌شود. پس راهبرد عملیاتی تدوین و اجرای بسته‌های تشویقی مختلف تعیین شده است.»

او ادامه داد: «50 امتیاز برای مردم در قانون آورده شده است. یکی از آنها این است که حداقل از 50 درصد تخفیف در عوارض پروانه و تراکم ساخت برخوردار هستند. از سوی دیگر این امکان وجود دارد که پروانه برای آنها حداکثر سه‌ماهه صادر شود.»

25 درصد تسهیلات ارزان‌قیمت بخش مسکن به بافت فرسوده تخصیص می‌یابد

مدیرعامل شرکت بازآفرینی شهری ایران توضیح داد: «همچنین این امکان برای مردم در بافت فرسوده وجود دارد که از تسهیلات ارزان‌قیمت بهره‌مند شوند. قانون تصریح کرده است 25 درصد تسهیلات ارزان‌قیمت بخش مسکن به نوسازی بافت فرسوده و مسکن کم‌درآمدها اختصاص پیدا کند. علاوه بر این حقوق دیگری وجود دارد.»

آیینی اظهار کرد: «برای مثال در بافت فرسوده امکان نصب درِ اضافی وجود دارد. این موضوع خیلی مهم است و می‌تواند مشکل پارکینگ مزاحم را برطرف کند. حتی در مواردی که از لحاظ هندسی امکان نصب این در وجود ندارد، اجاره پارکینگ مزاحم داده شده است که در مکان‌های دیگر وجود ندارد. اینها همه به این خاطر است که گره‌های نوسازی در بافت برطرف شود.»

او اضافه کرد: «حتی اگر پلاکی امکان تجمیع با پلاک‌های مجاور را ندارد، شهرداری موظف است اگر امکان ساخت یک واحد مسکونی وجود دارد، مجوز ساخت صادر کند. این 50 امتیاز برای ساخت در بافت‌های فرسوده فراهم شده است. مهم‌ترین این امتیازات بسته 19 بندی شهرسازانه است که در مواردی طبقه اضافی داده می‌شود یا حتی می‌توانند به طبقه همکف کاربری تجاری بدهند.»

تعداد پروانه‌های ساخت در بافت فرسوده رکورد زد

مدیرعامل شرکت بازآفرینی شهری ایران درباره تعداد پروانه‌های ساخت در بافت فرسوده گفت: «اکنون رکورد صدور پروانه ساخت در بافت فرسوده در تاریخ اقتصادی کشور شکسته شده است. این موضوع نشان می‌دهد بسته‌های تشویقی تاثیر خود را گذاشته است. شعار امسال جهش تولید با مشارکت مردم است. ما این شعار را در بخش نوسازی به جهش تولید و نوسازی مسکن در بافت‌های فرسوده با مشارکت مردم تبدیل کرده‌ایم.»

آیینی چالش دیگری هم در زمینه ساخت در بافت فرسوده معرفی کرد و گفت: «چالش سومی هم در این بین وجود دارد و آن آگاهی نداشتن مردم است. مردم باید آگاه شوند که می‌توانند سقف‌های لرزان خود را با کمترین هزینه نوسازی کنند. همچنین در این زمینه می‌توانند از مشوق‌های دولت، شهرداری‌ها و سیستم بانکی استفاده کنند.»

او افزود: «از سویی در این بین اعتماد بین سازندگان و مردم نیز ضعیف است. وزارت راه و شهرسازی می‌خواهد برای حل این موضوع از حلقه‌های میانی استفاده کند.»

5 هزار محله در بافت فرسوده قرار دارد

معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل شرکت بازآفرینی شهری ایران توضیح داد: «اکنون پنج هزار محله وجود دارد که تمام یا بخشی از آن بافت فرسوده یا ناپایدار است. این حجم وسیع نیاز به لشکری دارد که با مردم به صورت مستقیم صحبت شود. برای اینکه این موقعیت فراهم شود وزارتخانه گروه‌های مردمی را به کار گرفته است. رسمی‌ترین این گروه‌ها گروه‌هایی هستند که با سازمان بسیج سازندگی کار می‌کنند.»

او در پایان گفت: «این گروه‌ها مجوز دارند و قانونی هستند. این همایش به این دلیل گذاشته شد که بتوان از ظرفیت گروه‌های جهادی شناسنامه‌دار برای آگاه‌سازی مردم و ایجاد اعتماد بین سازندگان و متقاضیان استفاده کرد. امید می‌رود با این اتفاق شاهد جهش در حوزه نوسازی باشیم.»

تویتر
واتساپ
تلگرام
چاپ

لینک کوتاه خبر

https://www.anbouhsaazan.com/?p=4658

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تبلیغات

آخرین خبرها