download (2)

پایگاه اطلاع رسانی انبوه سازان مسکن و ساختمان

ز فکر تفرقه باز ای تا شوی مجموع

به حکم چه شد انجمن سروش آمد..

download (2)

پایگاه اطلاع رسانی انبوه سازان مسکن و ساختمان

پایگاه اطلاع رسانی انبوه سازان مسکن و ساختمان

ز فکر تفرقه باز ای تا شوی مجموع

به حکم چه شد انجمن سروش آمد..

ساعت10:34
31 اردیبهشت 1403
Edit Content

توسعه‌ سازه‌محور از رهگذر مهندسی‌ مدرن؛ توانایی تخریب عظیم انسان جدید

✍️ دکترحسن محدثی‌ گیلوایی
وقتی مهندسی‌ سنتی را با مهندسی‌ی مدرن مقایسه می‌کنیم درمی‌یابیم که مهندسی‌ی مدرن چه قدرت عظیمی به بشر جدید برای دست‌کاری‌ی محیط‌های طبیعی و اجتماعی و بنا کردن محیط مصنوع داده است. مهندسی‌ی مدرن انسان را بسیار توانا ساخته است و به همین خاطر انسان جدید بسیار خطرناک‌تر از انسان وحشی‌ی غارنشین است. او در دخل و تصرف در محیط طبیعی و محیط اجتماعی بسیار تواناتر شده است و خطر نیز در همین‌جا نهفته است

به خبر زیر توجه کنید: «در منطقه‌ای که زلزله اتفاق افتاده بیش از ۳۰ سد بزرگ و کوچک وجود داشته که همگی ترک خورده‌اند. سد آتاتورک نیز ترک خورده و دریچه‌های آن را باز کرده‌اند که آسیب بیشتری را متحمل نشود» (مهدی زارع

متأسفانه مدیران سیاسی و منطقه‌ای و شهری در بسیاری از کشورهای منطقه‌ی موسوم به خاورمیانه توسعه را با ساخت و ساز تعریف می‌کنند و بخش هنگفتی از سرمایه‌های کشور را در ساخت و سازهای عظیم نظیر سدسازی هزینه می‌کنند. بنای ساختمان‌های غول پیکر و آسمان‌خراش‌ها و برج‌ها را مظهر توسعه‌یافته‌گی تلقی می‌کنند و در بسیاری موارد آسیب‌های بسیار جدی به سرمایه‌های طبیعی و اجتماعی و تاریخی وارد می‌کنند. آن‌ها عظمت فیزیکی و چشم‌پرکن را با توسعه اشتباه می‌گیرند.

اکنون برخی از کارشناسان احتمال می‌دهند بین سدهای ساخته شده در ترکیه و وقوع زلزله ممکن است نسبتی وجود داشته باشد. آیا باز هم دست‌کاری‌ی بزرگ‌مقیاس طبیعت فاجعه‌آفرین شده است؟ آیا بلندپروازی‌ها و جاه‌طلبی‌های حکومت ترکیه و راه‌اندازی‌ی پروژه‌‌ی عظیم سدسازی که از سوی کارشناسان مختلف «جنگ آب» نام گرفته است، کار دست کشور ترکیه داده است؟

در این مورد دانش ما کافی نیست و آن‌چه هم‌اکنون توسط کارشناسان امر مطرح شده حدس و گمانی بیش نیست. اما همین قدر می‌دانیم که توسعه‌ی سازه‌محور خطایی راه‌بردی است و اغلب منجر به نابودی‌ی سرمایه‌های اقتصادی، طبیعی، اجتماعی، و تاریخی می‌شود.

این نوع نگرش به توسعه در دوره‌ی موسوم به سازنده‌گی در ایران به اوج خود رسید. اکنون آسیب‌شناسی‌ی این نوع نگرش به توسعه و عمل‌کرد و پی‌آمدهای آن از ضروری‌ترین و مبرم‌ترین اقدامات است. متأسفانه چنین نگرشی به توسعه هم‌چنان در میان مدیران و دولت‌مردان ایرانی به‌شدت رواج دارد و هم‌چنان در حال تخریب بزرگ‌مقیاس کشور است.

این نوع نگرش به توسعه با ورود مهندسی‌ی مدرن در ایران بسیار دامن‌گیر شده است و لطمات بزرگی به محیط‌های طبیعی و اجتماعی‌ی ایران زده است. بسیاری از سرمایه‌های تاریخی‌ی شهرها و مناطق ایران را از بین برده است. نمونه‌‌ی رسواکننده‌ی آن احداث سد گتوند است. هم‌اکنون آب‌گیری‌ی سد چم‌شیر در حال شکل‌دهی‌ی تخریب زیست محیطی‌ی جدیدی است.

تویتر
واتساپ
تلگرام
چاپ

لینک کوتاه خبر

https://www.anbouhsaazan.com/?p=1480

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تبلیغات

آخرین خبرها